Tokaj-Hegyalja Egyetem

Tudományos diákkör


Balling Péter egyetemi tanársegéd

  1. Zöldszüret hatásainak vizsgálata a Tokaji borvidéken
  2. A Kövérszőlő fajta fás betegségekkel szembeni fogékonyságának vizsgálata
  3. Az évjáratok közötti különbségek elemzése és vizsgálata a Tokaji borvidéken
  4. Tarcal-sorozat értékmérő tulajdonságainak vizsgálata, a fajtajelöltek komplex újraértékelése
  5. A szőlőszaporítóanyag és az oltványelőállítás növényegészségügyi helyzetének komplex fejlesztése
  6. Fás betegségek elterjedésének vizsgálata a Tokaji borvidéken
  7. A GTD fertőzések csökkentése, a Trichoderma készítmények alkalmzásának lehetőségei a szőlészetben szőlőre ható abiotikus stresszfaktorok vizsgálata és értékelése

  Dr. Kiss István egyetemi adjunktus

  1. Tokaji borok életciklus módosító eljárásainak kutatása: a gyors öregedést csökkentő / fejlődési szakasz otpimalizáló / életciklus módosító módszerek
  2. Hiperoxidáció alkalmazási lehetőségének vizsgálata a Tokaji borvidéken
  3. Klímaváltozás lekövetése (szárazság okozta alacsony N, magas Ca, megváltozott savösszetétel és sav/cukor arány, valamint tanninérettség, továbbá szermaradványok kezelése, polifenolok növekedése)
  4. 21. századi borfogyasztási trendek vizsgálata (alacsonyabb alkohol és kéntartalom, magasabb aromakomponens tartalom, fogyasztói vélemény)
  5. “Buborék a borban, mint trend” – Gyöngyöző, habzó, pezsgő fogyasztói kutatás

  Kneip Antal egyetemi tanársegéd

  1. Furmint és Hárslevelű klónok és klónjelöltek értékelése
  2. Szárazságtűrő alanyfajták hatásának vizsgálata Furmint és Hárslevelű nemesre
  3. Régi magyar szőlőfajták termesztési értékének vizsgálata
  4. Ellenálló szőlőfajták előállítása keresztezéses nemesítés segítségével

Dr. Kovács Tibor, címzetes egyetemi docens

  1. Az érés alatti mesterségesen előidézett magas hőmérséklet hatása a Furmint és Hárslevelű fajták must és bor illat, aroma összetételére
  2. Régi tokaji szőlőfajták szőlészeti-borászati vizsgálata mikrovinifikációs kísérletben
  3. A vezető európai szőlészeti-borászati felsőoktatási intézményeiben folyó szakmai oktatás összehasonlítása a THE szőlészeti-borászati oktatásával

Dr. Molnár Péter, egyetemi docens, tanszékvezető

  1. A Tokaji borvidék génbankjába telepítendő, kijelölt Furmint és Hárslevelű tőkék genetikai hátterének, különbözőségének vizsgálata
  2. A tokaji borok egészségre, pszichoszomatikus tünetekre, életminőségre kifejtett hatásának klinikai vizsgálata
  3. A régi Tokaj-hegyaljai fajták termesztési értékének vizsgálata
  4. A tokaji borok történelmi piacainak történeti kutatása
  5. A mesterséges intelligencia, digitalizáció és robotizálás használatának lehetősége a szőlőtermelésben a munkaerő problémák megoldásának tekintetében, valamint a környezetterhelés csökkentésének lehetőségeire tekintettel

Dr. Naár Zoltán egyetemi docens

  1. A klímaváltozás és a szőlőtermés mikrobiológiai jellemzői közti összefüggések vizsgálata
  2. Szélsőséges időjárási elemek hatása kórokozókkal szemben antagonista mikrobák populációdinamikájára
  3. Szőlő alapú, magas biológiai értékű élelmiszertermékek kifejlesztését megalapozó vizsgálatok

Dr. Némethy Sándor kutatóprofesszor

  1. Az organikus szőlőművelés (biogazdálkodás) ökológiai, technológiai és gazdasági feltételei Európában
  2. A Botrytis cinerea szerepe speciális eljárásokkal készült német, olasz és francia borok organoleptikus tulajdonságainak kialakulásában – összehasonlítás Tokaj-Hegyalja boraival
  3. A biodiverzitás fenntarthatósága és jelentősége a szőlészetben a klímaváltozás tükrében
  4. Multifunkcionális mezőgazdaság a szőlészetben és borászatban – hazai és nemzetközi jó gyakorlatok
  5. A terpenoidok, metoxipirazinok és norizoprenoidok szerepe a borok organoleptikus tulajdonságainak kialakulásában a fajta és az alkalmazott borászati technológiai eljárások függvényében.

Dr. Podmaniczky Péter, egyetemi adjunktus

  1. Rezisztens fajták borászati hasznosítása

Varga Laura egyetemi tanársegéd

  1. Fürtfelezés hatása Furmint klónok fürt szerkezetére
  2. Lelevelezés hatása Furmint klónok fürt szerkezetére
  3. Furmint klónok fürtszerkezetének és rothadási hajlamának értékelése
  4. Digitális képelemző szoftverek használata a szőlőfürt és bogyó jellemzésében
  5. Különböző tömöttségi kategóriába tartozó szőlőfajták értékelése

PROF. DR. BOLVÁRI-TAKÁCS GÁBOR egyetemi tanár

  1. A csonka Zemplén vármegye története a trianoni békétől a megyerendezésig (1920‒1949)
  2. Az abaúj-zempléni térség identitás-megőrzési törekvései a megyerendezéstől a rendszerváltozásig (1949-1989)
  3. Sárospatak fejlődésének fél évszázada az újra várossá nyilvánítás után (1968‒2018)
  4. A sárospataki tanítóképző története és fejlődése (1857‒1999)

Bobkóné Hajas Éva

  1. Turizmusmarketing

Dr. Dankó László egyetemi docens

  1. Értékteremtő folyamatok elemzése turisztikai szolgáltatók körében

Dr. Egey Emese tudományos munkatárs

  1. A régió két/három nemzetiségi településének összehasonlító bemutatása 
  2. Sárospatak testvérvárosi kapcsolatainak kiaknázatlan lehetőségei a turizmusban 
  3. Kilátópontok és kilátók a Zemplénben 
  4. A sárospataki mézeskalácsos dinasztia története / Miben és hogyan élhet tovább egy mára eltűnt mesterség?

Dr. habil. Remenyik Bulcsú egyetemi docens

  1. Fenntartható turizmus
  2. Smart turizmus
  3. Fenntartható gasztronómia
  4. Szállodamenedzsment

Rozgonyiné Dr. Drotár Nikolett egyetemi docens

  1. Az aktív turizmus fejlesztési lehetősége Tokaj – Hegyalján
  2. Tokaj- Hegyalja borturisztikai átalakulása a rendszerváltás után
  3. Sátoraljaújhely zsidó vallási turizmusának fejleszthetősége
  4. Mád település turisztikai vonzereje és eredményei

Szabóné Dr. Godzsák Melinda egyetemi adjunktus

  1. Szálláshelyek minősítése -aktualitások, változások az utóbbi időben, akár esettanulmánnyal is alátámasztva
  2. Minőségirányítás a turizmusban
  3. Bor-és gasztroturizmus
  4. Falusi / vidéki turizmus
  5. Egészségturizmus
  6. Aktív turizmus
  7. Egyéb turizmus témájú művek

Hogya Orsolya, egyetemi tanársegéd 

  1. Projektmenedzsment gyakorlati példán keresztüli alkalmazása 
  2. Önkormányzati projektek, önkormányzati működés sajátosságai 
  3. Társadalmi vállalkozások működési jellemzői 
  4. Környezet-stratégia- szervezet viszonya, stratégiai tervezés 
  5. Szervezetek működési hatékonyságának vizsgálata, szervezeti 

Dr. Homolya Dániel egyetemi docens

  1. Kockázatok értekelése és kezelése 
  2. Optimális gazdasági üzemméret a borágazatban 
  3. Humán kockázatok különböző gazdasági ágazatokban 
  4. Devizaárfolyam-kockázat és értékelése a borágazatban 
  5. Bor és alkohol ágazat digitális átalakulása

Dr. habil. Köpeczi-Bócz Tamás, egyetemi docens

  1. OEM borkészítés pénzügyi költség-haszon elemzésének vizsgálata
  2. Tokaji borkülönlegességek diszkontálása
  3. Borszőlő telepítés hozadék-elemzése
  4. On-line bormarketig stratégiák
  5. Borértékesítési innovációk

Menyhárt Eszter, egyetemi adjunktus

  1. Vezetői jelentés egy borászattal foglalkozó vállalkozás ügyvezetője részére
  2. A vezetői jelentések fejlődésének története
  3. Vezetői jelentés 4.0 (infografika, dashboard, audiovizuális eszközök)
  4. Hogyan nyerjük el a vezetőség elismerését? – a lényegretörő, szemléletes vezetői jelentés ismérvei
  5. Vezetői jelentés integrált megközelítésben (Balanced Scorecard a vállalati stratégia megvalósulásának nyomon követésére)

Menyhárt Szabolcs, egyetemi docens

  1. Az államháztartás rendszere, működése.
  2. A magánszemélyek, vállalkozások költségvetési kapcsolatainak államháztartási kérdései
  3. Az adózás szerepe és helye az államok működésében
  4. Az adóeljárás, az adóellenőrzés gyakorlati aspektusai
  5. A közvetett adók szerepe a költségvetési gazdálkodásban
  6. A közvetlen adózás aktuális szabályozási kérdései
  7. A gazdasági jog szerepe, elhelyezkedése a magyar jogrendszerben
  8. A gazdasági társaságok működése
  9. A gazdasági élet egyes szerződései
  10. A helyi adók működése

Dr. Novák Csaba, egyetemi docens 

  1. Hatékonyságmérés mikro és makroszinten: statisztikai eszközök lehetőségei és a népszerű technikák (dekompozició és ökonometria)
  2. Növekedéselméletek és fejlesztéstan: a regionális politika közgazdasági alapjai: mi az ami helyben alkalmazható?
  3. Térségi gazdaságszerkezet összefüggései: a befolyásolható és az autonóm elemek és ezek mérhetősége.
  4. Milyen keresleti és kínálati függvény specifikációk létezhetnek a borkereskedelemben?
  5. Külkereskedelem becslése, a meghatározók azonosítása az exportban és az importban

Dr. Tokár-Szadai Ágnes, egyetemi docens 

  1. Kereskedelmi vállalat áruforgalmi tevékenységének elemzése
  2. Borászati vállalkozók tanácsadási igényeinek és tapasztalatainak empirikus vizsgálata
  3. A válság hatása és kezelése egy adott vállalatnál
  4. Emberi erőforrás tervezése és menedzselése egy adott vállalatnál

Dr. Godó Zoltán, egyetemi docens

  1. Algoritmus alkotó készség vizsgálata kisgyermekkortól felnőtt korig (tanító, óvodapedagógus szakosok számára ajánlott)
  2. Óvodások és kisiskolások algoritmus alkotó készégének fejlődése és vizsgálata (tanító, óvodapedagógus szakosok számára ajánlott)
  3. Web alapú tesztelő rendszer fejlesztése az algoritmus alkotó készség vizsgálatához (PTI)
  4. Multiprocesszoros neuronhálózat fejlesztése a központi idegrendszer tüzelési mitázatának modellezéséhez (PTI)
  5. Neurális hálózat fejlesztése a központi idegrendszer ingerületi folyamatinak modellezésére (PTI)
  6. Robot építés gerinctelenek idegrendszeri folyamatainak vizualizációjához (PTI)
  7. Arduino – XBee vezeték nélkül vezérélések (PTI)
  8. Kísérleti műtéti szenzorrendszerek fejlesztése (PTI)

Janics Tamás, mesteroktató

  1. Hálózat tervezés PacketTracer programmal (egy cég hálózatának a kiépítése hálózat szimulációs eszközzel)  
  2. RESZPONZÍV WEBOLDAL: HOGYAN LEHET MOBILBARÁT A HONLAPOD?  a. Reszponzív weboldalkészítés bemutatása egy gyakorlati példán keresztül.  
  3. A Linux világa.  

Perlaki Attila, mesteroktató

  1. Gamifikációs eszközök kreatív használata és létrehozása az összetett problémamegoldó készségek fejlesztésére.
  2. A robotika lehetőségeinek megismertetése és alkalmazása az oktatásban.
  3. IoT a mindennapi életben.
  4. Egyszerű tanuló-algoritmusok korlátozott teljesítményű rendszerekben, robotokban.
  5. Költséghatékony terepi adatgyűjtő-rendszerek és módszerek a mezőgazdaságban.
  6. Design és ergonómia a web világában.

DR. BÍRÓ ISTVÁN FERENC egyetemi docens

  1. Az óvodai zenei nevelés (történeti, módszertani stb. összefüggései)
  2. Az általános iskolai zenei nevelés (történeti, módszertani stb. összefüggései)

DR. KISSNÉ DR. GOMBOS KATALIN egyetemi docens

  1. A hatékony pedagógiai kommunikáció problémái és új formái az iskolában
  2. Nehéz helyzetek. Magatartásproblémák és kezelésük az általános iskolában.
  3. Szuggesztív kommunikáció az iskolában
  4. A kötődési stílus hatása a tanár-diák kapcsolatra
  5. Távoktatási módszerek az általános iskolában
  6. Traumatizált gyermek az iskolában
  7. Traumatizált gyermek az óvodában
  8. Esettanulmány komplex traumát elszenvedő gyermekről
  9. Komplex traumát elszenvedő gyermek viselkedésterápiája
  10. A szülő-pedagógus kapcsolattartás új formái

DR. KÖKÉNYESI NIKOLETTA egyetemi docens

  1. Olvasóvá nevelés kérdései
  2. A meggyőzés lehetőségei a médiában
  3. Hagyományőrzés az oktatói-nevelői munkában
  4. Esélyegyenlőség kérdései a pedagógiai munkában
  5. A médiatudatosságra nevelés lehetőségei az óvodában/az iskolában.

DR. LÍVJÁK EMÍLIA  egyetemi docens

  1. Mindennapos mozgás az óvodában
  2. Szenzomotoros fejlesztés az óvodai mozgásos tevékenységekben
  3. A gyermekek alapvető mozgásszükségletének jelentősége
  4. Dominanciavizsgálat és tanulási képességek mérése az felsőoktatási hallgatók körében
  5. Az óvodai szokás- és szabályrendszer jelentősége a mozgásfejlesztésben
  6. Az óvoda infrastrukturája és tárgyi környezete a mozgásfejlesztés tükrében
  7. Helyi óvodai programok vizsgálata a mozgásfejlesztés nézőpontjából
  8. Az online tér hatása a gyermek mozgásfejlődésére

Dr. Nagy György egyetemi docens

  1. “A Természettudományos nevelés lehetőségei a Tanítsunk Magyarország programban résztvevő diákok körében”
  2. Comenius és a természettudományok
  3. A történetmesélés szerepe a környezeti nevelésben
  4. A kísérletezés szerepe a környezeti nevelésben
  5. A természettudományos megismerés és az IKT kapcsolata

DR. OLÁH CSABA  egyetemi docens

  1. Covid pandémia hatása az oktatásban
  2. Postcovid szindróma a tanárok, óvónők körében
  3. Logopédia, gyógypedagógia online lehetőségei
  4. Ikervizsgálatok

DR. PODLOVICS ÉVA LÍVIA egyetemi docens

  1. Az angol nyelv elsajátításának sajátosságai az általános iskolában
  2. A játék szerepe az idegennyelv elsajátításában
  3. Idegennyelv elsajátítása irodalmi alkotásokon keresztül az általános iskolában
  4. A gyermekvédelmi rendszer működése a köznevelési intézményekben
  5. Multikulturalizmus a pedagógiában

DR. TÉGLÁS ZSOLT GÁBOR egyetemi docens

  1. A nevelő személyiségfejlődése – fókuszban a fiatal tanárok problémái
  2. A hagyományok és a nevelés összefüggései
  3. Korai idegennyelv tanulás
  4. A szülői ház és a nevelőtestület kapcsolatrendszere
  5. Comenius pedagógiai elveinek hatása a modern idegennyelv oktatásban
  6. Ködöböcz József, a tanítók tanítója szellemiségének, hagyatékának őrzése

DR. TOMA KORNÉLIA egyetemi docens

Tanító szak

  1. Átfogó vizsgálat az általános iskolások között – 300‒500-as mintából
  2. Magyar, matematika és bármi  más tantárgy jegy fiú- lány összehasonlítás 
  3. Elvált – nem elvált szülő gyerekek közötti eltérés 
  4. Egyszülős gyermek – családban felnőtt gyerekek eredményei 
  5. Egyke és soktestvéres gyerekek eredményeinek összevetése 
  6. Szülők végzettsége versus gyerekek évvégi átlaga közötti összefüggés 
  7. Tanárok gyerekei – nem tanárok gyerekei eredményeinek összehasonlítása 
  8. RWCT-technikák az alsó tagozatos szövegfeldolgozásban 
  9. A szövegalkotás értékelése alsó tagozaton 
  10. Alsó tagozatos olvasókönyvek szövegvilágának szerepe a személyiségfejlesztésben 
  11. Iskolán kívüli, informális tanulási környezet Sárospatakon és környékén  
  12. A nyelvi tudatosság fejlesztése 

Óvodapedagógus szak

  1. Differenciálás a verselés, mesélés és a nyelvi-kommunikációs nevelés keretében vegyes 
  2. csoportban 
  3. Hatékony pedagógiai kommunikáció 
  4. A drámapedagógiai nevelés története a kisdednevelésben 
  5. Az óvodai irodalmi nevelés története 
  6. Beszéd- és kiejtésgondozás az óvodában 
  7. A nyelvi tudatosság kialakítása 

WIERSUMNÉ DR. GYÖNGYÖSI ERIKA egyetemi docens

  1. A digitális oktatás előnyei és veszélyei matematikából
  2. A differenciálás lehetőségei heterogén csoportokban matematika órán
  3. Matematika történet: tanítási módszerek változása
  4. Logikus gondolkodás fejlesztése játékokkal
  5. A matematikai világ tevékeny megismerése fenntartható játékokkal
  6. Gazdasági szervezetek profitjának növelése optimalizálással, lineáris programozással
  7. Gazdasági szervezetek profitjának növelése a differenciálszámítás alkalmazásával

Az előzetes online regisztrációval rendelkező hallgató az alábbi űrlapon keresztül feltölti word formátumban a TDK-dolgozatot.

 Az űrlap 2024. október 21-én 9:00-kor nyílik meg  és 2024. október 28-án 23:59-ig lesz elérhető
Ezen az online felületen a feltöltéssel egyidőben a konzulense által kijelölt bíráló személyét is megnevezi a szerző.

2024 őszi Tudományos Diákköri Konferencia 2024. november 14-én kerül megrendezésre.
A konferenciára a Tokaj-Hegyalja Egyetem hallgatói önálló kutatási eredményeket összefoglaló munkájukkal jelentkezhetnek.
A konferenciára való jelentkezés menete: A TDK konferencián való részvétel regisztrációhoz kötött: A nyilatkozattal a hallgató a szándékát fejezi ki a konferencián való részvételre.
A regisztrációs felület 2024. október 14-én nyílik meg és 2024. október 20-án éjfélig lesz elérhető.


A szerzőnek a fenti űrlapot kell kitöltenie és beküldenie az alábbi adatokkal:
  • hallgató neve;
  • e-mail;
  • telefonszám;
  • szak neve;
  • évfolyam;
  • képzés típusa (BSc / BA / MSc / MA / Osztatlan);
  • tagozat (levelező, nappali);
  • A dolgozat címe és nyelve;
  • A témavezető neve, beosztása;
A jelentkezés csak akkor érvényes, ha a jelentkezési lapot a megadott határidőig kitöltötték és az hiánytalanul tartalmazza a fenti adatokat.

A konferencia részvétel további feltétele a határidőben beadott dolgozat irodalomjegyzékkel, hivatkozásokkal és eredetiségi nyilatkozattal ellátva.

Ezt a TDK dolgozat feltöltése fülön teheti meg, az ott található információk alapján.
Felhívjuk figyelmüket, hogy a jelentkezés és a konferencián való szereplés kizárólag a fenti eljárás betartásával történhet meg.

A Tudományos Diákköri Konferenciával kapcsolatban további felvilágosítást nyújt:
Dr. Kökényesi Nikoletta, a Tokaj-Hegyalja Egyetem Tudományos Diákköri Tanács elnöke.

A pályamunkák formai követelményeiről a TDK SZABÁLYZAT ÉS DOKUMENTUMOK fülön tudnak tájékozódni:

A beérkezett pályaműveket független szakmai testület bírálja.

A jelölteknek a házi konferencián bemutatóval (a javasolt minta a  TDK SZABÁLYZAT ÉS DOKUMENTUMOK  fülön található) kísért előadásban, lehet az OTDK nevezés jogát megszerezni.
Bővebb információ az Országos Tudományos Diákköri Tanács oldalán ( www.otdt.hu ), szerezhető.

Sikeres szereplést kíván:
a Tudományos Diákköri Tanács

TDK hírek:

Események

26
November
Történelmi vetélkedő
15:00 - 18:00
Borostyán, 18. terem Sárospatak, Szent Erzsébet u. 30, 3950

Öt középiskola bevonásával szervezett történelmi vetélkedő.

2022-10-25 Élő történelem_031
14
November
TDK konferencia
11:00 - 15:00
Borostyán, 18. terem Sárospatak, Szent Erzsébet u. 30, 3950

MEGHÍVÓ

TOKAJ-HEGYALJA EGYETEM
HÁZI TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIÁJÁRA

2024. NOVEMBER 14-ÉN 11:00 ÓRÁTÓL
A BOROSTYÁN ÉPÜLET 18. FÖLDSZINTI TERMÉBEN

PÁLYAMUNKÁK:

I. szekció
11: 10
PACSUTA SZILVIA, kulturális örökség tanulmányok (MA) II.  
A SZŐLÉSZET ÉS BORÁSZAT REPREZENTÁCIÓJA AZ 1900-AS PÁRIZSI VILÁGKIÁLLÍTÁSON, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A TOKAJI BORVIDÉK RÉSZVÉTELÉRE 
Témavezető: Nemesné Dr. Kis Tímea tudományos főmunkatárs

II. szekció
11:30 
JARECSNI KATERINA Vállalkozásfejlesztés (MA) II.   
A sárospataki gyógyvíz lehetséges gazdasági- és társadalmi hatásai a fenntartható térségi tervezésre
Témavezető: Dr. habil. Köpeczi-Bócz Tamás
11:50 
KOVÁCS-KŐVÁGÓ ORSOLYA Vállalkozásfejlesztés (MA) II.
A Rákóczi hagyaték hatásai a Tokaj-Hegyalja és Zemplén régióra- Az örökség vezette térségi regeneráció
Témavezető: Dr. habil. Köpeczi-Bócz Tamás

III. szekció
12:10 
BODOR VIVIEN tanító (BA) IV. 
A Tanítsunk Magyarországért program hatásainak vizsgálata
Témavezető: Dr. Kökényesi Nikoletta egyetemi docens
12:30 
JOÓ Barbara, tanító (BA) IV.
Az olvasóvá nevelés és a kortárs gyermekirodalom
Témavezető: Dr. Kökényesi Nikoletta egyetemi docens

Az eredményhirdetés várható időpontja minden szekcióban: 14.00 óra


A bírálóbizottság elnöke: Prof. Dr. Kéri Szabolcs rektor, egyetemi tanár
A bírálóbizottság tagjai: Dr. Toma Kornélia rektori biztos, intézetigazgató, tanszékvezető, egyetemi docens
Dr. habil Remenyik Bulcsú intézetigazgató, tanszékvezető, egyetemi docens
Dr. Ringer István egyetemi docens
Dr. Kiss István rektori biztos, tanszékvezető, egyetemi docens
Fitos Bettina, Gazdálkodás és menedzsment szakos III. évfolyamos hallgató
Levezető elnök: Dr. Kökényesi Nikoletta egyetemi docens, TDT-elnök
A jegyzőkönyvet vezeti: Szilvási-Egyed Fanni tanulmányi ügyintéző

A tizenöt perces előadások után öt percben a zsűri és a közönség kérdéseket fogalmazhat meg. 

Az előadásokra minden érdeklődőt szeretettel várunk.


Tokaj-Hegyalja Egyetem
TDT-Bizottság

TDK20241114