Két év után, 2021. november 17-én ismét megrendezésre került a Sárospataki Turizmusfejlesztési
Szimpózium, ezúttal a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat keretében, a Tokaj-Hegyalja Egyetemen.
A rendezvény előadásait, prezentációit a Tokaj-Hegyalja Egyetem Dísztermében mintegy 30 meghívott
és az érdeklődő egyetemi hallgatóság kísérte figyelemmel.
Az előadások tematikája a sárospataki, borvidéki és tágabb kitekintésben a Tokaj-Zemplén desztináció
turisztikai, gasztronómiai és városmarketing fejlesztéseinek, terveinek bemutatása köré épült.
A felkért előadók prezentációi, a hozzászólások legfontosabb megállapításai, a szimpózium
konklúziója:
Sárospatak rendszerszemléletű turisztikai fejlesztéseinek mintegy negyedszázados történetében az alapok
lerakása után minőségi léptékváltás előkészítésére került sor a Várnegyed közterületeinek rendezésére
vonatkozó engedélyezési tervek elkészíttetése, a Végardó Fürdő újabb fejlesztésének
elindítása, valamint a Bodrog-part fejlesztési koncepciótervének társadalmi vitára bocsátása révén.
Sárospatak város helymarketingjének továbbfejlesztését és realizálását a borvidéki márkázás
és PR kommunikáció keretei között, integrált és összehangolt, település szintű marketingbe
ágyazottan célszerű folytatni, hisz a látogatók a borvidék, sőt a teljes Tokaj-Zemplén térség különféle
attrakcióinak ismeretében keresik fel térségünket.
A települési, de a térségi turisztikai és vendéglátó vállalkozások, turizmusban is szerepet vállaló
önkormányzatok, intézmények, civil szervezetek között szükség lenne a folyamatos párbeszédre, a
lehetséges szinergiahatások felismerésére és kiaknázására, mert a látogatók hosszabb tartózkodását
egymás programjainak kiegészítésével, ajánlásával hatékonyabban el lehetne érni.
A gasztroturizmusban a borvilág trendjeinek a borvidéki termelők, szolgáltatók
körében való részletesebb megvitatására, kipróbálására, valamint a sikeresnek látszó
megoldások alkalmazására lenne szükség, hogy eredményesebben tudjunk a fogyasztók, látogatók új, változó
igényeinek megfelelni.
A pandémia új kihívások elé állította a turizmusipar szereplőit, változnak a népszerű utazási
trendek és motivációk, melyek közös jellemzője az emlékezetes élmények megélése. Sokrétű
adottságokkal rendelkező vidékünk a politikai döntéshozók és a látogatók szemében
felértékelődik. A borvidéki, Tokaj-Zemplén desztinációbeli fejlesztési programok természeti és
ember alkotta adottságainkra építve adekvát és sikeres válaszok formálására kínálnak
lehetőségeket az örökségturizmus, az élelmiszerturizmus, egészségturizmus, aktív turizmus és a szelíd
turizmus fejlesztése terén.
Fotók: Tamás István