Tokaj-Hegyalja Egyetem TDK - témajegyzék
AGRÁRGAZDASÁG
Balling Péter egyetemi tanársegéd
- Zöldszüret hatásainak vizsgálata a Tokaji borvidéken
- A Kövérszőlő fajta fás betegségekkel szembeni fogékonyságának vizsgálata
- Az évjáratok közötti különbségek elemzése és vizsgálata a Tokaji borvidéken
- A Tarcal-sorozat termesztési értékének vizsgálata
- A szőlő szaporítóanyagok növényegészségügyi helyzetének értékelése a Tokaji borvidéken
- Fás betegségek elterjedésének vizsgálata a Tokaji borvidéken
- A szőlőre ható abiotikus stresszfaktorok vizsgálata és értékelése
Dr. Bene Zsuzsanna egyetemi docens
- Csökkentett kénfelhasználású borászati technológiák megvalósítása a Tokaji borvidéken
- Polifenol tartalom csökkentési lehetőségek innovatív borászati derítőszerek használatával
- A szőlőfeldolgozás melléktermékeinek (szőlőtörköly, szőlőmag) hasznosítási lehetőségei
- Borkőkinyerés a melléktermékekből és hasznosítási lehetőségei
- Az aszúszemek tárolási paramétereinek optimalizálása
- Héjonerjesztett fehérborok speciális kémiai összetételének vizsgálata
- Hárslevelű szőlőfajta erjesztésének optimalizálása a klímaváltozás tükrében
- Bor ökológiai lábnyom vizsgálata
Dr. Kiss István egyetemi adjunktus
- Hiperoxidáció alkalmazási lehetőségének vizsgálata a Tokaji borvidéken
Kneip Antal egyetemi tanársegéd
- Furmint és Hárslevelű klónok és klónjelöltek értékelése
- Szárazságtűrő alanyfajták hatásának vizsgálata Furmint és Hárslevelű nemesre
- Drónnal végzett növényvédelem hatékonyságának vizsgálata
- Régi magyar szőlőfajták termesztési értékének vizsgálata
- Ellenálló szőlőfajták előállítása keresztezéses nemesítés segítségével
Dr. Naár Zoltán egyetemi docens
- Eltérő mikroklimatikus viszonyok mellett érő Furmint szőlő bogyómikrobiotójának vizsgálata
- Eltérő mikroklimatikus viszonyok mellett érő Hárslevelű szőlő bogyómikrobiotójának vizsgálata
- A feketerothadással szemben antagonista Trichoderma gombák izolálása és jellemzése
- A feketerothadással szemben antagonista baktériumok izolálása és jellemzése
- Prebiotikus hatású összetevők és a szőlőbogyó polifenoltartalmának kombinációinak hatása probiotikus baktériumok szaporodására
Dr. Némethy Sándor kutatóprofesszor
- Az organikus szőlőművelés (biogazdálkodás) ökológiai, technológiai és gazdasági feltételei Európában
- A Botrytis cinerea szerepe speciális eljárásokkal készült német, olasz és francia borok organoleptikus tulajdonságainak kialakulásában – összehasonlítás Tokaj-Hegyalja boraival
- A biodiverzitás fenntarthatósága és jelentősége a szőlészetben a klímaváltozás tükrében
- Multifunkcionális mezőgazdaság a szőlészetben és borászatban – hazai és nemzetközi jó gyakorlatok
- A terpenoidok, metoxipirazinok és norizoprenoidok szerepe a borok organoleptikus tulajdonságainak kialakulásában a fajta és az alkalmazott borászati technológiai eljárások függvényében.
Dr. Sándor Zsolt egyetemi adjunktus
- Drónok felhasználási lehetősége a mezőgazdaságban, és az általuk elérhető hasznok elmezése
- Drónok és az oktatás kapcsolata – az innováció hatása a műszaki érdeklődés kialakulására
- Drónok szakszerű használata az iskolai oktatásban
- Drónok az ipar szolgálatában – felhasználási lehetőségek feltárása és az alkalmazási kihívások bemutatása
Varga Laura egyetemi tanársegéd
- Különleges zöldmunkák hatása eltérő fürt szerkezettel rendelkező Tokaj-hegyaljai fajtákra
- Zsendüléskori lelevelezés hatása Furmint/Hárslevelű/Sárgamuskotály fürt szerkezetére
- Zsendüléskori fürtfelezés hatása Furmint/Hárslevelű/Sárgamuskotály fürt szerkezetére
- Fürtfelezés hatása Furmint klónok fürt szerkezetére
- Lelevelezés hatása Furmint klónok fürt szerkezetére
- Régi magyar szőlőfajták vizsgálata
GAZDASÁGTUDOMÁNY
TURIZMUS
TURIZMUS
Dr. Dankó László egyetemi docens
- Értékteremtő folyamatok elemzése turisztikai szolgáltatók körében
Dr. Egey Emese tudományos munkatárs
- A régió két/három nemzetiségi településének összehasonlító bemutatása
- Sárospatak testvérvárosi kapcsolatainak kiaknázatlan lehetőségei a turizmusban
- Kilátópontok és kilátók a Zemplénben
- A sárospataki mézeskalácsos dinasztia története / Miben és hogyan élhet tovább egy mára eltűnt mesterség?
Dr. habil. Remenyik Bulcsú egyetemi docens
- Fenntartható turizmus
- Smart turizmus
- Fenntartható gasztronómia
- Szállodamenedzsment
Dr. Godzsák Melinda – egyetemi adjunktus
- Szálláshelyek minősítése – aktualitások, változások az utóbbi időben, akár esettanulmánnyal is alátámasztva
- Minőségirányítás a turizmusban
- Bor-és gasztroturizmus
- Falusi / vidéki turizmus
- Egészségturizmus
- Aktív turizmus
- Egyéb turizmus témájú művek
GAZDASÁGTUDOMÁNY
GAZDÁLKODÁSMENEDZSMENT
GAZDÁLKODÁSMENEDZSMENT
Dr. Homolya Dániel egyetemi docens
- Kockázatok értekelése és kezelése
- Optimális gazdasági üzemméret a borágazatban
- Humán kockázatok különböző gazdasági ágazatokban
- Devizaárfolyam-kockázat és értékelése a borágazatban
- Bor és alkohol ágazat digitális átalakulása
Dr. habil. Köpeczi-Bócz Tamás, egyetemi docens
- OEM borkészítés pénzügyi költség-haszon elemzésének vizsgálata
- Tokaji borkülönlegességek diszkontálása
- Borszőlő telepítés hozadék-elemzése
- On-line bormarketig stratégiák
- Borértékesítési innovációk
INFORMATIKA
Dr. Godó Zoltán, egyetemi docens
- Algoritmus alkotó készség vizsgálata kisgyermekkortól felnőtt korig (tanító, óvodapedagógus szakosok számára ajánlott)
- Óvodások és kisiskolások algoritmus alkotó készégének fejlődése és vizsgálata (tanító, óvodapedagógus szakosok számára ajánlott)
- Web alapú tesztelő rendszer fejlesztése az algoritmus alkotó készség vizsgálatához (PTI)
- Multiprocesszoros neuronhálózat fejlesztése a központi idegrendszer tüzelési mitázatának modellezéséhez (PTI)
- Neurális hálózat fejlesztése a központi idegrendszer ingerületi folyamatinak modellezésére (PTI)
- Robot építés gerinctelenek idegrendszeri folyamatainak vizualizációjához (PTI)
- Arduino – XBee vezeték nélkül vezérélések (PTI)
- Kísérleti műtéti szenzorrendszerek fejlesztése (PTI)
Janics Tamás, mesteroktató
- Hálózat tervezés PacketTracer programmal (egy cég hálózatának a kiépítése hálózat szimulációs eszközzel)
- RESZPONZÍV WEBOLDAL: HOGYAN LEHET MOBILBARÁT A HONLAPOD?
a. Reszponzív weboldalkészítés bemutatása egy gyakorlati példán keresztül. - A Linux világa.
Perlaki Attila, mesteroktató
- Gamifikációs eszközök kreatív használata és létrehozása az összetett problémamegoldó készségek fejlesztésére.
- A robotika lehetőségeinek megismertetése és alkalmazása az oktatásban.
- IoT a mindennapi életben.
- Egyszerű tanuló-algoritmusok korlátozott teljesítményű rendszerekben, robotokban.
- Költséghatékony terepi adatgyűjtő-rendszerek és módszerek a mezőgazdaságban.
- Design és ergonómia a web világában.
PEDAGÓGIA
DR. ERDEI RÓBERT egyetemi docens
- Iskolakezdés, iskolaérettség
- A fejlődés rizikó- és védőfaktorai óvodás és kisiskolás korban
- A pedagógiai szakszolgálatok és az óvodák-iskolák együttműködésének lehetőségei
DR. GIMESI DÓRA egyetemi docens
- A bábszínpadi meseadaptáció dramaturgiai kérdései
- A bábművészet szerepe az óvodai nevelésben
- A kortárs bábszínházi esztétika megjelenése a pedagógiai bábjátékban
- Professzionális bábszínházak és oktatási intézmények együttműködési lehetőségei
- Drámai motívumok a magyar és nemzetközi népmesekincsben
- A népmese és az irodalmi mese motívumkincsének összehasonlító elemzése
DR. GULYÁS ENIKŐ adjunktus
- Fejlesztő (e-)biblioterápia alkalmazásának lehetősége
- Hagyományos oktatási módszerek megújításának lehetőségei a digitális korban
- Olvasáskutatás, könyvtárhasználat
DR. HABIL. KELEMEN JUDIT egyetemi docens
Tanulás- és Tanulásmódszertani, Tudástechnológiai Szekció
- A komplex művészeti nevelés lehetőségei egy választott évfolyam számára (1‒4. osztály)
- Differenciált nevelés az általános iskolák alsó tagozatának ének-zeneóráin
- Sárospatak iskolatörténetének zenei nevelési aspektusai
- A „Pataki Képző” egyik ikonikus zenetanárának életútja
- Népi kultúra az óvodai zenei nevelésben
Művészeti- és Művészettudományi Szekció
- Választott zenemű előadása és dolgozatban való bemutatása
DR. KISSNÉ DR. GOMBOS KATALIN egyetemi docens
- A hatékony pedagógiai kommunikáció problémái és új formái az iskolában
- Nehéz helyzetek. Magatartásproblémák és kezelésük az általános iskolában.
- Szuggesztív kommunikáció az iskolában
- A kötődési stílus hatása a tanár-diák kapcsolatra
- Távoktatási módszerek az általános iskolában
- Traumatizált gyermek az iskolában
- Traumatizált gyermek az óvodában
- Esettanulmány komplex traumát elszenvedő gyermekről
- Komplex traumát elszenvedő gyermek viselkedésterápiája
- A szülő-pedagógus kapcsolattartás új formái
DR. KÖKÉNYESI NIKOLETTA egyetemi docens
- Olvasóvá nevelés kérdései
- A meggyőzés lehetőségei a médiában
- Hagyományőrzés az oktatói-nevelői munkában
- Esélyegyenlőség kérdései a pedagógiai munkában
- A médiatudatosságra nevelés lehetőségei az óvodában/az iskolában.
LÍVJÁK EMÍLIA mesteroktató
- Mindennapos mozgás az óvodában
- Szenzomotoros fejlesztés az óvodai mozgásos tevékenységekben
- A gyermekek alapvető mozgásszükségletének jelentősége
- Dominanciavizsgálat és tanulási képességek mérése az felsőoktatási hallgatók körében
- Az óvodai szokás- és szabályrendszer jelentősége a mozgásfejlesztésben
- Az óvoda infrastrukturája és tárgyi környezete a mozgásfejlesztés tükrében
- Helyi óvodai programok vizsgálata a mozgásfejlesztés nézőpontjából
- Az online tér hatása a gyermek mozgásfejlődésére
LOVAS ANETT CSILLA tanársegéd
- A gyerekirodalom kortárs tendenciái
- Bábjáték az óvodában
DR. OLÁH CSABA idegsebész főorvos
- Covid pandémia hatása az oktatásban
- Postcovid szindróma a tanárok, óvónők körében
- Logopédia, gyógypedagógia online lehetőségei
- Ikervizsgálatok
DR. PODLOVICS ÉVA LÍVIA egyetemi docens
- Az angol nyelv elsajátításának sajátosságai az általános iskolában
- A játék szerepe az idegennyelv elsajátításában
- Idegennyelv elsajátítása irodalmi alkotásokon keresztül az általános iskolában
- A gyermekvédelmi rendszer működése a köznevelési intézményekben
- Multikulturalizmus a pedagógiában
DR. SÁNDOR ZSUZSA egyetemi docens
- Egy település vizuális kommunikáció változatainak felhasználási lehetőségei a tanításban (a település tetszés szerint választható; tantárgyak átfogóan a környezetismerettől a vizuális nevelésig vagy egyetlen tantárgyra célozva; városkép, reklámok, tájékoztató-információs felületek, terek, építmények, kiállítások, stb.)
- A vizuális szemléltetés korszerű módjai az iskolában (különféle tantárgyakban vagy egy tantárgyra célozva)
- Vizuális nevelés jellemzői az alsó tagozatban (jellegzetes tanulói alkotásfajták, projektek, módszerek, stb.)
DR. TÉGLÁS ZSOLT GÁBOR egyetemi docens
- A nevelő személyiségfejlődése – fókuszban a fiatal tanárok problémái
- A hagyományok és a nevelés összefüggései
- Korai idegennyelv tanulás
- A szülői ház és a nevelőtestület kapcsolatrendszere
- Comenius pedagógiai elveinek hatása a modern idegennyelv oktatásban
- Ködöböcz József, a tanítók tanítója szellemiségének, hagyatékának őrzése
DR. TOMA KORNÉLIA egyetemi docens
Tanító szak
- Hatékony pedagógiai kommunikáció
- RWCT-technikák a szövegfeldolgozásban
- A szövegalkotás értékelése alsó tagozaton
- A helyesírás értékelése alsó tagozaton
- A nyelvi tudatosság fejlesztése
- SNI-tanulók anyanyelvi fejlesztése alternatív módszerekkel
Óvodapedagógus szak
- Differenciálás az anyanyelvi nevelésben
- A drámapedagógiai nevelés története a kisdednevelésben
- Az óvodai irodalmi nevelés története
- Anyanyelvi nevelés Montessori-módszerrel és eszközrendszerrel
- A nyelvi tudatosság kialakítása
- Térségünk mesekincse
DR. HABIL. UGRAI JÁNOS egyetemi docens
- Bármely neveléstörténeti személyiség pedagógiai gondolkodásának, működésének bemutatása elsődleges források segítségével
- Bármely iskola története egy szakaszának elemző bemutatása elsődleges források segítségével
- Az iskolázás és a nevelés értékvilágával, a szereplők érték- és érdekkonfliktusaival kapcsolatos neveléselméleti kutatás
- A reflektív pedagógus témakörben végzett kutatás
WIERSUMNÉ DR. GYÖNGYÖSI ERIKA egyetemi docens
- A digitális oktatás előnyei és veszélyei matematikából
- A differenciálás lehetőségei heterogén tanulócsoportokban matematika órán
- Matematika történet: tanítási módszerek változása
- Logikus gondolkodás fejlesztése játékokkal
- A matematikai világ tevékeny megismerése fenntartható játékokkal
TÁRSADALOMTUDOMÁNYOK
PROF. DR. BOLVÁRI-TAKÁCS GÁBOR egyetemi tanár
- A csonka Zemplén vármegye története a trianoni békétől a megyerendezésig (1920‒1949)
- Az abaúj-zempléni térség identitás-megőrzési törekvései a megyerendezéstől a rendszerváltozásig (1949-1989)
- Sárospatak fejlődésének fél évszázada az újra várossá nyilvánítás után (1968‒2018)
- A sárospataki tanítóképző története és fejlődése (1857‒1999)
DR. GULYÁS KLÁRA, egyetemi adjunktus
- Hátrányos helyzetű gyermekek oktatási kérdései (iskolai szegregáció, hátránykompenzáció, iskolai deszegregációs stratégiák/programok)
- Multi- és interkulturális nevelés, multikulturalitás, etnicitás,
- Pedagógus nézetek
- Nemzetiségi nevelés-oktatás
- Szociális városrehabilitáció, felzárkózáspolitikai fejlesztések
- Roma kultúra antropológiája
DR. HORVÁTH ÁGNES, főiskolai tanár
- Civil szervezetek szerepe a vidékfejlesztésben
- Kinek az érdeke? Közösségépítés a településeken
- Esélyegyenlőség dilemmái a XXI. században