A Sztárai Intézet hallgatójának első helyezése az országos PhD-konferencián

Kaszás Alexandra, a THE Sztárai Intézetének és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem doktori iskolájának PhD-hallgatója első helyezést ért el a Doktoranduszok Országos Szövetségének XVII. konferenciáján, amelyet az Óbudai Egyetemen rendeztek meg. 

Nyertes előadásában arról számolt be, hogy az idegrendszer miként képes emléknyomokat rekonstruálni kis részletekből (mintázatkiegészítés), valamint hogyan tudja megőrizni a hasonló emlékek egyéni jellegzetességeit. Az eredmények jelentősnek minősülnek a kognitív tudományok, a klinikai pszichológia és a pedagógia területén is.  

Az emlékezeti mintázatkiegészítés lehetővé teszi számunkra, hogy hiányos információkból teljes képet alkossunk, ami kulcsfontosságú a tanulásban és az emlékek helyreállításában. A klinikai pszichológiában az emlékezeti mintázatkiegészítés segíthet a terapeutáknak azonosítani és kezelni a traumás emlékeket. Például a poszttraumás stressz zavar (PTSD) vagy szkizotípiás zavarok esetében a betegek gyakran csak töredékes emlékeket őriznek meg. A hiányos és integrálatlan emlékek szélsőséges esetben az identitás és az én-érzet teljességét is lerombolhatják. A kezelés során a terapeuták segíthetnek a betegeknek a belső mintázatokat újraépíteni és feldolgozni.

A pedagógiában az emlékezeti mintázatkiegészítés révén a diákok képessé válnak arra, hogy új információkat integráljanak a meglévő tudásukba, elősegítve ezzel a tanulási folyamatot. Amikor a diákok kapcsolatot találnak az új tananyag és korábbi ismereteik között, új mintázatok emelkednek ki, elmélyül a megértés, és javul az új információkra vonatkozó emlékezet. Ez a folyamat hozzájárul az összetett kognitív készségek, az analitikus gondolkodás és problémamegoldás fejlődéséhez.

Így az emlékezeti mintázatkiegészítés nem csak az emlékek megőrzésében és helyreállításában játszik szerepet, hanem alapvetően befolyásolja a tanulási stratégiákat és a terápiás beavatkozásokat is.