Toma Kornélia

Toma Kornélia:

A diákok szeretik, ha aktív részesei az oktatásnak

 A nyitottságot és az újdonság keresését hangsúlyozza Toma Kornélia, akár saját munkájáról, akár az egyetem jövőjéről beszél. Pedig a Tokaj-Hegyalja Egyetem rektorhelyettese nem megszállottja az örökös változásnak, különben hogyan is érezné magát otthon olyan vidéken, ahol a magyar történelmi emlékek hasonló sűrűséggel bukkannak fel, mint az antik világ hagyatékai Athénban vagy Rómában.

Ki indította el a pályán?

Édesanyám 1966-ban a Sárospataki Tanítóképző Intézetben szerzett tanító diplomát. Abban az intézményben, ahol én 32 évvel később dolgozni kezdtem. Kisiskolás koromban nagyon szerettem őt utánozni, tanítósdit játszani. Ez a “mintha játék” felerősítette bennem azokat a személyiségjegyeket, amelyek később meghatározóvá váltak a pályámon: a nyitottságot és a humánus magatartást, a változatosság iránti igényt, a folyamatos tanulási vágyat, a példamutatást. Édesanyám, aki a vidékről érkező, kollégista diákoknak egyben pótmamájuk is volt, arra is megtanított, hogy figyeljek a környezetem minden rezdülésére.

Mi az, ami gyerekként megragadta a fantáziáját a „tanítósdiban”?

Hogy miként lehet annyiféle tanuló figyelmét lekötni, magamra irányítani. Ez a nagy titok. Mert nincs egyféle módszer. Ahogy a tananyag, a környezet és a technikai feltételrendszer is állandóan változik. Ezért nagyon fontos a biztosnak látszó tudás megújítása. Erre is jó példát mutatott az édesanyám, aki rendszeres előfizetője volt a Tanító és a Módszertani Közlemények folyóiratoknak, és a pályája utolsó, 36. tanévében is nyitott volt az újdonságok gyakorlatba való átültetésére. Én lelkes kölcsönzője vagyok az egyetemi könyvtárnak. Szinte naponta viszek haza olvasnivalót, de szeretek az interneten is olvasnivaló után kutatni. Felvillanyoz, hogy ugyanazt a tananyagot más és más megközelítésből, újabb összefüggésben mutatom be, dolgozom föl a diákokkal. Lelkileg üdén tart, hogy nagyon szeretem a munkámat, amivel kapcsolatban sok pozitív visszajelzést kapok.

Ön szerint hogyan szerezhető meg legkönnyebben a diákok figyelme?

Szemléltetéssel, bemutatással és beszélgetéssel. A diákok szeretik, ha aktív részesei lehetnek az oktatásnak. Ha ők is adhatnak. Olyan sok gyerek nem beszélheti ki magát a családjában, és nagyon hálás, ha valahol meghallgatják, számítanak a véleményére.

Az örökös megújulás mellett marad valami a hagyományokból?

A beszélgetés és a szemléltetés is része a hagyománynak. Ahogy a Comenius idejében érvényesülő küldetéstudat, „a használni, segíteni, szolgálni akarás” szelleme is. Jó, ha minden tettünket ez határozza meg, akár saját magunkról, akár az intézményünkről, akár a hazánkról van szó.

Hogyan kötött ki a pataki oktatói karban?

Ötödéves egyetemistaként a külső szakmai gyakorlatot Sárospatakon teljesítettem. Debrecenből szívesen jöttem vissza a szülővárosomba, és bíztam benne, hogy a diplomázás után itt lehetek tanár. 1998-ban felvettek a Kossuth Lajos Tudományegyetem Magyar nyelvészet PhD-programjába, ezzel párhuzamosan gyakornoki állást kaptam a Comenius Tanítóképző Főiskolán. Idén már a 25. tanévemet kezdem a jogelőd intézmény alapjain létrehozott Tokaj-Hegyalja Egyetemen.

Rektorhelyettesként mi az, amit át akar adni a kollégáknak, illetve a diákoknak?

Az örök optimizmusomat, a lendületet, amivel dolgozom, az elkötelezettséget a feladatok iránt, a minőségre törekvésemet és a hűségemet az intézményhez. Nyelvészként a nyelvi igényesség és a precizitás fontos számomra.

Az egyetemi rangra emelkedett tanítóképzőben minek kell változnia ahhoz, hogy megtapadjanak a felsőoktatás piacán?

A kihívás óriási, hiszen nagyszerű versenytársakkal kell küzdenünk a hallgatókért. Ehhez szemléletváltásra van szükség, amely 2021-ben megkezdődött. A meglévő szakok gondozása, fejlesztése mellett újakat kell kidolgoznunk, indítanunk. Olyanokat, amelyek egyszerre szolgálják a piac és a hallgatók igényeit. Csak így állhatunk meg a saját lábunkon.

Mit üzen az idén felvételizőknek?

Hogy jöjjenek, ha bármelyik szakunkban is meglátják magukat. Ha azokban el tudnak mélyülni. Mert a legfontosabb az, hogy a fiatalok érezzék, mi ad nekik flowélményt, miben tudnak kiteljesedni. A Tokaj-Hegyalja Egyetemen arra törekszünk, hogy versenyképes, gyakorlatorientált tudást adjunk. A térség intézményeivel, vállalkozásaival nem csak papíron létezik a kapcsolatunk, a korlátozott hallgatói létszám pedig lehetővé teszi, hogy az oktatók és a diákok között erős szakmai kötődés alakuljon ki. Formáljuk a THE-modellt, amely a pedagógia területén már jól értelmezhető. És akkor még nem említettem azt a lenyűgöző világörökségi környezetet, amely körülöleli az egyetemet. Elfogult vagyok a térséggel, de tudom, van mire elfogultnak lennem.

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21775″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20888″]


[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”21248″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”21247″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”21246″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20969″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20907″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20906″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20905″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20904″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20903″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20902″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20886″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20887″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20889″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20885″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”21250″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20884″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20883″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20864″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20871″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20870″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20869″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20868″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20867″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20866″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20865″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20789″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20788″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20787″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20786″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”21249″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”21251″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21645″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21385″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21644″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21643″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21642″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21641″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21640″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21639″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21638″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21616″]

KAPCSOLAT

3950 Sárospatak, Eötvös út 7.

Tokaj-Hegyalja Egyetem Tanulmányi Központjának ügyfélfogadási ideje:
–  Hétfő:        9:30-12:00
–  Kedd:        13:30-15:30
–  Szerda:      9:30-12:00
–  Csütörtök: nincs ügyfélfogadás
–  Péntek:      8:00-13:00

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21614″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21613″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21612″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21611″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21384″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21361″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”21252″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21360″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21359″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21358″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21337″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21336″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21335″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21334″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”21333″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”21245″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”20285″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”21244″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”21243″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”21242″]

[abcf-staff-list-i id=”20260″ staff-id=”21268″]

[abcf-staff-list-i id=”20316″ staff-id=”20317″]