
Óvodások és irodalom – a Mentor Műhely 7. rendezvénye
Az óvodai irodalmi nevelés volt a témája annak a műhelyfoglalkozásnak, amelynek a Sárospataki Carolina Óvoda és Bölcsőde adott helyet. Ez volt a hetedik rendezvénye az Óvodapedagógus Mentor Műhelynek. Dr. Toma Kornélia abból az aktuális helyzetből indult ki, hogy 2000 óta a gyermekirodalmi választék megsokszorozódott, és az alfa generációs óvodásokhoz a mese és a vers a felnőttek közvetítésén kívül sokféle médiumon (könyv, e-book, hangoskönyv, tévé, BOOKR Kids mobil- és tabletalkalmazás stb.) keresztül jut el, ami hatással van többek között az elvárásaikra, a figyelmük működésére és az információk elraktározásra. Az előadó a kortárs gyermekvers irányait (érzéki-játékos versek, svéd típusú gyerekversek és nonszensz költészet) is bemutatta és illusztrálta. Elhangzott Kiss Ottó: Bandrain, Miklya Zsolt: Ideje, Kőrössi P. József: Elefántvadászat a gyerekszobában, Keresztesi József: Mit eszik a micsoda? című verse, Varró Dániel Túl a Maszat-hegyen című verses meseregényének előhangja és Dániel András A Kuflik és az elveszett folt című meséjének a bevezetése. A gyerekkönyvek új generációjának jellegzetességei mellett a kortárs mese- és versmondás módszerei is szóba kerültek. Az eszközzel kísért mesemondásra A kiskakas gyémánt félkrajcárja című meséből készített papírszínházat, valamint az Oroszlán és egér című pop up könyvet mutatta be az érdeklődő pedagógusoknak az előadó.
A Tokaj-Hegyalja Egyetemen 2021. november 3-án megalakított Óvodapedagógus Mentor Műhely célja, hogy a gyakorlatvezető mentorok és az óvodapedagógusok képzésében részt vevő oktatók között folyamatos szakmai párbeszéd legyen. A Mentor Műhely találkozói folytatódnak a következő tanévben is.
Hír: Dr. Toma Kornélia
Fotó: Tamás István