
Dr. Toma Kornélia tanszékvezető egyetemi docens székfoglaló előadása
Mai fiatalok argumentációs kultúrája címmel tartotta meg székfoglaló előadását 2022. május 4-én Dr. Toma Kornélia, a Nyelvi, Irodalmi és Művészeti Tanszék tanszékvezető egyetemi docense. A Tokaj-Hegyalja Egyetemen tartott székfoglaló előadások sorában ez volt a hatodik.
Az Y generációs fiatalok érvelési kultúrájáról szóló bemutatóra az egyetem dísztermében került sor, de az egyetem facebook oldalán élőben is követhető volt az érdeklődők számára. Sokan megtekintették a felvételt, hiszen néhány nap alatt elérte az ezer megtekintést.
Dr. Toma Kornélia előadása első részében a magyar retorikaoktatás és -kutatás 20-21. századi helyzetét tárgyalta külföldi kitekintéssel. Majd az Y generációs egyetemista-főiskolás fiatalok országos Kossuth-szónokversenyre írt beszédeinek sajátosságait mutatta be a retorikai elemzés módszerével. Az érdekes beszédtémákban – pl. Szükséges-e a harmadik évezredben a retorika? Közügyünk a magánügy? Hálózatok rabságában élünk? – megírt több mint hatszáz szónoki beszéd vizsgálata alapján az előadó tárgyalta a retorikai szituáció összetevőit (szükséglet, hallgatóság, kényszer), a beszédek szerkezetét, amelynek érvelő hatása is van, illetve a fiatalok által alkalmazott érvforrásokat és érvfajtákat. Az Y generációs fiatalok többségében ötrészes bemutató beszédfajtájú szónoki beszédeket írtak. Érveik nagy részét személyekből, a helyből és az időből vették. A társadalom és az egyén életében fontos értékek mellett érveltek, pl. a „Mi az, mi embert boldoggá tehetne? Kincs? hír, gyönyör?…” beszédtémában a tevékeny szeretet, az egymás iránti felelősség, a haza, a szabadság, a kitartás stb. A beszédekből kiemelt és bemutatott példák szemléletessé tették a kutatás eredményeinek bemutatását.
Dr. Toma Kornélia szerint az ember személyes sikerének egyik kulcsa, hogy meggyőzően tud beszélni tisztességes ügyekben. Ezért szükség van az ókoriaktól kezdve felhalmozott retorikai tudásra, jártasságra, ami alkalmassá teszi a beszélőt, hogy a kisközéleti és nagyközéleti beszédhelyzetekben szónokként helytálljon. Ezt a tudást tovább kell adni a fiatal generációknak.